سئو چیست؟
SEO مخفف کلمه "بهینه سازی موتور جستجو" یا "بهینه ساز موتور جستجو" است. استخدام سئو تصمیم حیاتی برای وب سایت شما بوده که میتواند باعث تسریع پیشرفت سایت شما در موضوعات رقابتی وصرفه جویی در وقت شما شود و در عین حال می تواند باعث آسیب جدی در صورت سپردن کار به یک فرد ناشی نسبت به وب سایت شما شود. حتماً در مورد مزایای احتمالی و همچنین آسیبهایی که یک سئوکار غیر حرفه ای می تواند به سایت شما وارد کند تحقیق کنید. بسیاری از سئوکاران و آژانس ها و مشاوران دیگر خدمات مفیدی را برای صاحبان وب سایت ارائه می دهند ، از جمله: بررسی مطالب یا ساختار وب سایت شما، مشاوره فنی در مورد پیشرفت وب سایت: به عنوان مثال میزبانی ، تغییر مسیر ، صفحات خطا ، استفاده از JavaScript توسعه محتوا مدیریت کمپین های توسعه تجارت آنلاین تحقیق کلیدواژه ها، آموزش سئو، تخصص در بازارها و جغرافیای خاص. تبلیغات با Google یا گوگل ادوردز هیچ تاثیری در رتبه بندی سایت شما در نتایج جستجوی گوگل نخواهد داشت. Google هرگز پولی را برای درج یا رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجوی گوگل نمی پذیرد ، و هزینه ای برای نمایش در نتایج جستجوی ارگانیک ندارد. منابع رایگان مانند جستجوی کنسول ، وبلاگ رسمی وب مستر مرکزی و انجمن گفتگوی ما می توانند اطلاعات زیادی در مورد نحوه بهینه سازی سایت خود برای جستجوی ارگانیک ارائه دهند.
چگونه سئوکار برای سایت خود برگزینیم؟
زمانی است که قصد طراحی مجدد سایت یا برنامه ریزی برای راه اندازی سایت جدید را دارید. با این حال ، یک SEO خوب همچنین می تواند به بهبود سایت موجود کمک کند. متعهد به اجرای تغییرات پیشنهادی باشید. ایجاد تغییراتی که توسط یک سئوکار توصیه می شود زمان و تلاش حداقل 4 ماه تا 1 سال را می طلبد. اگر فکر می کنید کسی باشد که با زمان کمتر شما را به هدف خود و یافتن در نتایج اول گوگل برساند بهتر است از تجارت آنلاین منصرف شوید.
با سئوکار حرفه ای خود مصاحبه کنید. برخی از سؤالات مفید برای پرسیدن سئو از سئوکار شامل موارد زیر است:
آیا می توانید نمونه کارهای قبلی خود را به من نشان دهید و برخی از کارهای موفق خود را با من به اشتراک بگذارید؟
آیا از دستورالعمل های Webmaster Google پیروی می کنید؟
آیا برای تکمیل تجارت جستجوی ارگانیک خود ، خدمات و مشاوره بازاریابی آنلاین ارائه می دهید؟
انتظار دارید چه نتیجه ای را ببینید و در چه بازه زمانی؟ موفقیت خود را چگونه می سنجید؟
تجربه شما در مورد صنف و صنعت من چیست؟
تجربه شما در کشور / شهر من چیست؟
تجربه شما در زمینه توسعه سایت های بین المللی چیست؟
مهمترین تکنیک های SEO شما چیست؟
چه مدت است که در حال تجارت هستید؟
چگونه می توان انتظار داشت با شما ارتباط برقرار کنم؟ آیا شما با تمام تغییراتی که در سایت من ایجاد کرده اید ، با من به اشتراک می گذارید و اطلاعات مفصلی در مورد توصیه های شما و استدلال پشت سر آنها ارائه می کنید؟
ببینید آیا سئوکار به شما و تجارت شما علاقه مند است یا خیر. اگر آنها علاقه ای ندارند ، شخصی دیگری را پیدا کنید. شما باید سؤالاتی از قبیل:
چه چیزی تجارت یا خدمات شما را منحصر به فرد و با ارزش برای مشتریان می کند؟
مشتری های شما کی هستند؟
کسب و کار شما چگونه می تواند پول کسب کند و چگونه می توان نتایج جستجو را یاری کرد؟
از چه کانال های تبلیغاتی دیگری استفاده می کنید؟
رقبای شما کی هستند؟
مراجع تجاری SEO خود را بررسی کنید. از مشتریان قبلی بپرسید که آیا احساس می کنند این سئو خدمات مفیدی را ارائه داده است ، کار با آن آسان بوده و نتایج مثبتی را به همراه داشته است.
برای سایت خود از یک سئوکار فنی و جستجو بخواهید که آنچه را که فکر می کنند باید انجام شود ، چرا ، و نتیجه مورد انتظار را یاد بگیرید. احتمالاً مجبور خواهید بود برای این هزینه بپردازید. احتمالاً مجبور خواهید بود که به کنسول جستجو فقط به سایت خود دسترسی داشته باشند. (در این مرحله به آنها اجازه دسترسی نویسی را بدهید.) سئو آینده نگر شما باید بتواند تخمین های واقعی از پیشرفت و تخمینی از کار در اختیار شما قرار دهد. اگر آنها به شما تضمین می دهند که تغییرات آنها در نتایج جستجو رتبه اول را به شما می دهد ، شخص دیگری را پیدا کنید.
SEO می تواند خدمات ارزنده ای را به مشتریان ارائه دهد ، برخی از SEO های غیر اخلاقی یا سئوی کلاه سیاه با استفاده از راهکارهای میانبر اشتباه و تلاش برای دستکاری در نتایج موتورهای جستجو با روش های نادرست ، دیدگاه منفی به این صنف داده اند. روش هایی که دستورالعملهای گوگل را نقض می کند ممکن است منجر به رتبه منفی در Google و یا حتی حذف سایت شما از فهرست نتایج گوگل شود.
وقتی سئوکار شما روش های سئو برای سایت شما ارائه می دهد ، از او بخواهید که این توصیه ها را با ذکر منبع قابل اعتماد مانند صفحه راهنمای کنسول جستجو ،وبلاگ Webmasters یا پاسخی که توسط Google در انجمن وب مسترها داده است را تأیید کند.
مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
یکی از کلاهبرداریهای رایج ایجاد دامنه های "سایه" یا (redirect) است که کاربران را با استفاده از ریدایرکت های فریب دهنده به یک سایت دیگر سوق می دهد. با این حال گوگل در صورت متوجه شدن سایت رقیب را در رتبه های بالاتر آورده و در نتیجه سئوکار هزینه ی پرداختی شما را برای بالا آوردن سایت رقیب پرداخت کرده است.
صفحات doorway
صفحاتی که با کلمه کلیدهای موردنظر بالا آمده و دارای پیوندهایی بوده که به صفحات غیر از موردنظر مشتریان یا به محتواهای غیرقانونی سوق می دهد به عبارت دیگر باعث گول زدن کاربران می شود و دیر یا زود خزنده های گوگل متوجه این موضوع شده و باعث پنالتی شدن وب سایت شما و یا بالکل حذف سایت شما از صفحات گوگل خواهد شد.
خرید بک لینک
از خرید لینک توسط سایت های دیگر حتی سایت هایی که با رتبه های خیلی بهتر از شما و حتی در صفحه اول از موضوعات رقابتی وجود دارد خودداری کنید. گوگل در صورت مواجهه با این صفحات و لینک مورد نظر سایت شما را جریمه خواهد کرد و باعث هدر رفتن هزینه پرداختی شما برای خرید لینک خواهد شد و قطعا تاثیر منفی بر سایت شما داشته و یا باعث حذف سایت شما از نتایج گوگل خواهد شد.
مواظب شرکت های ارائه دهنده سئو و مشاورین حتی آژانس هایی که از طریق ایمیل در مورد وعده دهی برای کسب رتبه های یک در موضوعات رقابتی را می دهند آگاه باشید.
با کمال تعجب ، ما این ایمیلهای اسپم را نیز دریافت می کنیم:
"کاربر عزیز سلام ،
من از وب سایت شما بازدید کردم و متوجه شدم که در بیشتر موضوعات رقابتی در فهرست گوگل جایگاهی ندارید.
همانند شک و تردید در مورد همچنین ایمیل هایی به مانند لاغری بدون ورزش و گول زدن با عبارت هایی مانند سوزاندن چربی در شب برای دریافت پول از مردم وجود دارد که نهایت دقت را باید به خرج داد.
هیچ کس نمی تواند رتبه بندی شماره یک در Google را تضمین کند.
سئوکارهایی که ادعا می کنند رابطه ویژه با گوگل داشته و یا با ارسال اولویت بندی به گوگل دارند افراد غیر حرفه ای بود و هدفی جز به اشتباه اداختن و پنالتی کردن سایت شما ندارند.
اولویتی برای نتایج یا SERP گوگل وجود ندارد و تنها راه ایجاد محتوا، ایجاد URL، داشتن نقشه سایت محلی یا Sitemap می باشد و به راحتی خودتان با راهکارهای نه چندان حرفه ای می توانید سایت خود را با زمان بندی طبق گوگل در صدر نتایج گوگل بنشانید.
از سئوکار سایت خود بخواهید همه اطلاعات و کارهایی که در سایت شما انجام خواهد داد را توضیح دهد. ممکن است سئوکار از صفحات شما به عنوان doorway یا سایت shadow استفاده کرده و یا از سایت شما به سایت های دیگر به عنوان رابطه لینکی یا بک لینک استفاده کند که همین عمل موجب حذف شما از نتایج گوگل خواهد شد و مسئولیت این کار بر عهده شما خواهد بود و تنها شما این ضربه را می بینید. اگر سئوکار دارای دسترسی FTP به سرور شما را داشته باشد ، باید مایل باشد تمام تغییراتی که در سایت شما ایجاد می کند را توضیح دهد.
هرگز تبادل لینک انجام ندهید
معمولا سایت هایی وجود دارند که به صورت رایگان می توانید URL مورد نظر را افزوده و با خود فکر کنید که این لینک باعث افزایش رتبه سایت شما توسط موتور جستجو خواهد شد. معمولا دستورالعمل بی فایده ای بیش نبوده و علاوه بر بی تاثیری موجب حذف یا افت رتبه سایت شما خواهد شد. به این سایت ها معمولا سایت مزرعه لینک می گویند.
عاقلانه انتخاب کنید
سئوکاری که انتخاب می کنید باید از سوابق سئوکار و شرکت ارائه دهنده سئو مطلع شوید. گوگل شرکت های خاص برای انجام سئو و بهینه سازی را معرفی نمی کند این شمایید که باید تشخیص دهید کدام شرکت یا مشاور در زمینه بیزنس شما متبحر می باشند.
موارد دیگری برای هشدار در مورد انتخاب سئو کار برای وب سایت شما
سئوکار کلاه سیاه در این جامعه کم نیستند. در انتخاب سئوکار سعی شود از نکات جامعی که در مطلب ذکر شد به دور نباشد. اگر در مواردی شک شما را برانگیخت سعی کنید از همین جای راه برگردید چون در آینده باعث حذف کلی سایت شما خواهد شد.
دارای دامنه سایه باشد.
URL سایت شما را در صفحات یا DOORWAY PAGE سایت مشتری های دیگر قرار دهد.
فروش کلمات کلیدی در آدرس بار مرورگر را به شما پیشنهاد دهد.
بین نتایج جستجوی واقعی و تبلیغات در صفحات نتایج جستجو تفاوت قائل نباشد.
سئوکار رتبه بندی را برای شما تصمین کند که بعد از چند ماه در رتبه 1 قرار خواهید داشت. و شما را در کلمات کلیدی طولانی و یا با اسم برند شما در نتایج اول گوگل باشد که به نوعی سواستفاده از ناآگاهی شما می باشد.
با چند نام مستعار در سامانه اطلاعات WHOIS چند سایت ثبت نام کرده باشد تا لینک هایی را جهت ارتقا رتبه های سایت مشخص را ایجاد کند.
از طریق موتورهای جستجو "جعلی" ، جاسوس افزارها یا scumware ترافیک ایجاد می شود
دامنه هایی از فهرست Google حذف شده است یا خودش در لیست نتایج گوگل نیست.
دارای سابقه ی کاری که از فهرست نتایج حذف شده یا در گوگل پیشینه ای از سوابق سئوکار موجود نباشد.
در تمامی این موراد باید به دنبال سئوکار دیگری بود.
برگرفته از سایت https://support.google.com/webmasters/answer/35291/?hl=en